Dny evropského dědictví v Lanškrouně
V Galerii Městského muzea v Lanškrouně můžete od soboty 16. září do neděle 12. listopadu obdivovat tvorbu z dílny Jany Kočové ze Šumperka.
V dnešním díle si popovídáme s kapitánem Milošem Kvapilem. Dozvíme se, jak se za posledních 50 let změnily České aerolinie a výcvik pilotů nebo i to, zda je toto povolání stále tak prestižní.
Hostem dnešního dílu pořadu O letadlech a létání je Miloš Kvapil, dlouholetý dopravní pilot a zakladatel českého leteckého výcvikového centra v Praze na Ruzyni. Před více než padesáti lety začínal Miloš Kvapil jako pilot, a to v době, kdy České aerolinie slavily 50 let. Pan Kvapil na tuto dobu vzpomíná jako na zázračnou, plnou neskutečných zážitků a technických pokroků. Fenoménem doby byla vnitrostátní doprava. Ať už poštovní nebo dopravní. Oblíbenou trasou byly Praha a Karlovy Vary, nebo Košice a Karlovy Vary. Dokonce se létalo i do Holešova.
Jak moc bylo tehdy těžké dostat se do Československých aerolinií? A co vše musel pilot splnit aby byl přijat? Nutný byl diplom obchodního pilota a 500 nalétaných hodin. Zároveň byli všichni uchazeči prověřováni aby například neemigrovali. Pokud srovnáme dnešní dobu a dobu tehdy, museli se piloti podle pana Kvapila učit o něco víc, podléhali vojenským předpisům a samozřejmě se nemohli tolik spolehnout na technické vymoženosti. V dnešní době se hodně spoléhá na kvalitu letadel, na automatizaci, avionizaci a další podobné věci. „Bohužel možná někteří piloti neumějí pořádně přistát, ale umějí hrát počítače.“ říká Miloš Kvapil. A to je ten rozdíl proti tomu, jak to bylo tenkrát.
Na druhou stranu, jestli v roce 1959 byla jedna smrtelná nehoda asi na 200 000 hodin, tak dnes je ani ne jedna na 2 miliony letových hodin. Vývoj techniky je obrovský, ale samozřejmě pořád ještě se říká, že 60-70 % všech nehod je způsobeno lidským faktorem. Právě proto se pan Kvapil už dlouho věnuje ve výcvikovém centrum kromě normálního technického výcviku také výcviku lidského faktoru.
Letos si České aerolinie připomínají 100 let své existence a řadí se tak mezi pět nejstarších leteckých společností na světě. Před sebou mají spoustu plánů. Byly doby, kdy jejich letadla létala do celého světa. Tomu už tak bohužel není. Pan Kvapil zavzpomíná i na tuto dobu. A jaké přání pro aerolinie má? Pusťte si celý rozhovor z výcvikového centra v Praze.
V Galerii Městského muzea v Lanškrouně můžete od soboty 16. září do neděle 12. listopadu obdivovat tvorbu z dílny Jany Kočové ze Šumperka.
Město Český Krumlov začíná postupně revitalizovat areál bývalých kasáren ve Višném. Sto čtrnáct metrů dlouhá budova výstrojního skladu, kde se dříve vyzbrojovali vojáci na mise, nabízí mnoho možností využití.
V Brně málem došlo k tragédii. Jenom díky duchapřítomným kolemjdoucím nepřišla o život teprve čtrnáctiletá dívka. Přímo na ulici ji napadl muž pod vlivem drog.
Karlovy Vary se stanou na tři dny, 4. až 6. řína, Evropským centrem lázeňství. Blíží se totiž balneologický kongres, kde už nyní je přihlášeno přes 250 účastníků z 15 států.
Obnovený závod historických motocyklů, který se jezdil v letech 1961 až 1968, přilákal zejména milovníky ve světě proslavených českých motorek Java a ČZ.
Práce na obnově kaplí křížové cesty pokračují také letos, a to druhou etapou. Křížová cesta pochází z roku 1852 až 1853 a vznikla v trase původní křížové cesty, která tady existovala o 100 let dříve.
Na oslavu výročí v sobotu Horní náměstí zaplnili stánky nizozemských specialit. Jedli se sledě, síry, obouvali dřeváky, hrály se hry a kvízy, nechyběly výstavy, kreativní dílny nebo workshopy s výtvarníkem.
Finanční zajištění na stáří je velkým tématem. Někteří lidé nechtějí důvěřovat státu a jeho důchodům, a proto volí alternativní metody. Investice jsou nejvhodnějším způsobem.
Pátý ročník akce Dožínky na Letné pořádalo Ministerstvo zemědělství společně se Státním zemědělským a intervenčním fondem. Cílem obou těchto institucí je i tímto způsobem podpořit české farmáře a producenty potravin.
Z Litoměřic do Prahy autobusem za 90 korun. Nová společná autobusová linka Ústeckého a Středočeského kraje vyjela poprvé v sobotu 2. září.