Byli jsme hrdí na to, že lítáme za ČSA

2. 4. 2023

V dnešním díle si popovídáme s kapitánem Milošem Kvapilem. Dozvíme se, jak se za posledních 50 let změnily České aerolinie a výcvik pilotů nebo i to, zda je toto povolání stále tak prestižní.

Hostem dnešního dílu pořadu O letadlech a létání je Miloš Kvapil, dlouholetý dopravní pilot a zakladatel českého leteckého výcvikového centra v Praze na Ruzyni. Před více než padesáti lety začínal Miloš Kvapil jako pilot, a to v době, kdy České aerolinie slavily 50 let. Pan Kvapil na tuto dobu vzpomíná jako na zázračnou, plnou neskutečných zážitků a technických pokroků. Fenoménem doby byla vnitrostátní doprava. Ať už poštovní nebo dopravní. Oblíbenou trasou byly Praha a Karlovy Vary, nebo Košice a Karlovy Vary. Dokonce se létalo i do Holešova.

Jak moc bylo tehdy těžké dostat se do Československých aerolinií? A co vše musel pilot splnit aby byl přijat? Nutný byl diplom obchodního pilota a 500 nalétaných hodin. Zároveň byli všichni uchazeči prověřováni aby například neemigrovali. Pokud srovnáme dnešní dobu a dobu tehdy, museli se piloti podle pana Kvapila učit o něco víc, podléhali vojenským předpisům a samozřejmě se nemohli tolik spolehnout na technické vymoženosti. V dnešní době se hodně spoléhá na kvalitu letadel, na automatizaci, avionizaci a další podobné věci. „Bohužel možná někteří piloti neumějí pořádně přistát, ale umějí hrát počítače.“ říká Miloš Kvapil. A to je ten rozdíl proti tomu, jak to bylo tenkrát.

Na druhou stranu, jestli v roce 1959 byla jedna smrtelná nehoda asi na 200 000 hodin, tak dnes je ani ne jedna na 2 miliony letových hodin. Vývoj techniky je obrovský, ale samozřejmě pořád ještě se říká, že 60-70 % všech nehod je způsobeno lidským faktorem. Právě proto se pan Kvapil už dlouho věnuje ve výcvikovém centrum kromě normálního technického výcviku také výcviku lidského faktoru.

Letos si České aerolinie připomínají 100 let své existence a řadí se tak mezi pět nejstarších leteckých společností na světě. Před sebou mají spoustu plánů. Byly doby, kdy jejich letadla létala do celého světa. Tomu už tak bohužel není. Pan Kvapil zavzpomíná i na tuto dobu. A jaké přání pro aerolinie má? Pusťte si celý rozhovor z výcvikového centra v Praze.

 

O letadlech a létání

Nejnovější články

26. 9. 2023

Muž pobodal v Brně školačku

V Brně málem došlo k tragédii. Jenom díky duchapřítomným kolemjdoucím nepřišla o život teprve čtrnáctiletá dívka. Přímo na ulici ji napadl muž pod vlivem drog.

21. 9. 2023

Nizozemský den na oslavu partnerství s Veenendaalem

Na oslavu výročí v sobotu Horní náměstí zaplnili stánky nizozemských specialit. Jedli se sledě, síry, obouvali dřeváky, hrály se hry a kvízy, nechyběly výstavy, kreativní dílny nebo workshopy s výtvarníkem.

15. 9. 2023

Na stáří vás mohou zajistit investice

Finanční zajištění na stáří je velkým tématem. Někteří lidé nechtějí důvěřovat státu a jeho důchodům, a proto volí alternativní metody. Investice jsou nejvhodnějším způsobem.

13. 9. 2023

O značku Regionální potravina je rekordní zájem

Pátý ročník akce Dožínky na Letné pořádalo Ministerstvo zemědělství společně se Státním zemědělským a intervenčním fondem. Cílem obou těchto institucí je i tímto způsobem podpořit české farmáře a producenty potravin.