Hostem dnešního dílu pořadu O letadlech a létání je Miloš Kvapil, dlouholetý dopravní pilot a zakladatel českého leteckého výcvikového centra v Praze na Ruzyni. Před více než padesáti lety začínal Miloš Kvapil jako pilot, a to v době, kdy České aerolinie slavily 50 let. Pan Kvapil na tuto dobu vzpomíná jako na zázračnou, plnou neskutečných zážitků a technických pokroků. Fenoménem doby byla vnitrostátní doprava. Ať už poštovní nebo dopravní. Oblíbenou trasou byly Praha a Karlovy Vary, nebo Košice a Karlovy Vary. Dokonce se létalo i do Holešova.
Jak moc bylo tehdy těžké dostat se do Československých aerolinií? A co vše musel pilot splnit aby byl přijat? Nutný byl diplom obchodního pilota a 500 nalétaných hodin. Zároveň byli všichni uchazeči prověřováni aby například neemigrovali. Pokud srovnáme dnešní dobu a dobu tehdy, museli se piloti podle pana Kvapila učit o něco víc, podléhali vojenským předpisům a samozřejmě se nemohli tolik spolehnout na technické vymoženosti. V dnešní době se hodně spoléhá na kvalitu letadel, na automatizaci, avionizaci a další podobné věci. „Bohužel možná někteří piloti neumějí pořádně přistát, ale umějí hrát počítače.“ říká Miloš Kvapil. A to je ten rozdíl proti tomu, jak to bylo tenkrát.
Na druhou stranu, jestli v roce 1959 byla jedna smrtelná nehoda asi na 200 000 hodin, tak dnes je ani ne jedna na 2 miliony letových hodin. Vývoj techniky je obrovský, ale samozřejmě pořád ještě se říká, že 60-70 % všech nehod je způsobeno lidským faktorem. Právě proto se pan Kvapil už dlouho věnuje ve výcvikovém centrum kromě normálního technického výcviku také výcviku lidského faktoru.
Letos si České aerolinie připomínají 100 let své existence a řadí se tak mezi pět nejstarších leteckých společností na světě. Před sebou mají spoustu plánů. Byly doby, kdy jejich letadla létala do celého světa. Tomu už tak bohužel není. Pan Kvapil zavzpomíná i na tuto dobu. A jaké přání pro aerolinie má? Pusťte si celý rozhovor z výcvikového centra v Praze.