Vodu shazujeme z 10 metrů nad stromy, dým je velký problém

Rozsáhlý požár v Hřensku zaměstnává ohromné množství profesionálních hasičů. Hasí se ze země i ze vzduchu. Od Zdeňka se po telefonu přímo z akce dozvíme, že hřenský požár je skutečně ojedinělý, protože se zatím s tak rozsáhlou katastrofou přímo nesetkal.

Zdeněk Kölbl se leteckým hašením požárů zabývá už čtyři roky. Na pokyn hasičů je připraven vyrazit kam je potřeba.

V Hřensku od nich ze skupiny zasahují tři jednotky. Ty se střídají po dvou až třech dnech.  Zdeněk vám vysvětlí jak probíhá koordinace na ploše velké více než 3000 hektaru, jak funguje spojení rádiem s ostatními posádkami a zda jsou k takovým letům potřeba navigační přístroje. Co vlastně dokáže způsobit dým z požáru při nutných přeletech nad lesem?

Víte, že existuje předpis z jaké výšky je třeba vodu na požár shodit? Umíte si představit jak moc složité jsou nízké přelety nad terénem? Opravdu se pilot spoléhá na své přístroje nebo je potřeba kvalitní viditelnost? A jak se vlastně dočerpá voda do hasícího letadla a jak dlouho to trvá?

Za jeden den se dá u takového požáru otočit i čtyřicetkrát. Pokud se ovšem dobře daří. Zdeněk s dalšími jednotkami operuje z blízkého letiště Bynovec, které jim poskytuje zázemí, jídlo, vodu, místo k odpočinku i k ranním poradám s velitelem policie. Po směně se lítá zpět na domovské letiště. Jak vlastně dlouho trvá příprava letadla na další den, na další směnu?

Také se dozvíte jaký speciální výcvik je třeba pro tak složité zásahy a jak dlouho klasifikace pilota trvá.

Nenechte si ujít jeden z našich nejzajímavějších rozhovorů na více než aktuální téma rozsáhlého hřenského požáru.

Související příspěvky